Leedopäeva pärimus on rahvakalendris ülekaalukalt kõige
mahukam ja sellest võiks kirjutada raamatuid. Siinolev ülevaade jääb
ruumipuudusel paratamatult pealiskaudseks.
Kõigepealt nimest. Miks öelda harjumuspärase
jaanipäeva asemel leedopäev? Nimetus jaanipäev on jälg kiriku omaaegsest katsest
anda põlisrahvaste suvisele pööripühale kristlik tähendus. Jaan on ju rahvalik
mugandus juudi Johannesest. Vähemalt meie maal äpardus tollane katse täiesti. Ja
kuna meil on heameel tõdeda, et leedopärimus on maausuline, võiksime seda püha
nimetada maakeeles.
Ilmselt ei saa me kunagi teada, kas Muhus kaasajani
tuntud leedu-leedo on kohalik sõna või oli kunagi kasutusel kogu Maavallas.
Võimaliku üldise kasutuse kasuks kõneleb seik, et sõna leedo on mingil määral
seotud Läti liigoga. Seoseid võib aimata soomegi keelega, kus lieto tähendab
mahedat ning õrnast.
Leedol on muidki maakeelseid nimetusi: suvine
pööripäiv, suvepööripäev, püäripääv, päevakäänak, päiväkäänäk, päiväkäändjäne,
päevapesa, pesapäev ja suured päevad. Suvisted ja suvehari kui muistsed
leedopäeva nimetused jäävad kahjuks siiski vaid oletusteks.
Aeg.
Pool aastat järjest, alates uue ajastaja päevast (25 XII), on päevad läinud
pikemaks. Nüüd on päike keskpäeval taevalael kõige kõrgemal ja tema võim on
kõige kangem. On suured päevad. Paar päeva enne ja paar päeva pärast pööripäeva
on päevad ühepikkused – päike on pesas.
Tähendus. Leedo on suvine
pööripüha – päevakäänak. Maa pöörab end. Siitpeale lähevad päevad lühemaks ja
ööd pikemaks. Leedo on elurõõmu ja jõukogumise aeg. Leedotuled on ju rõõmutuled.
Paljugi, mis nüüd ette võetakse, on seotud sellega, et päikese ja kõige elava
jõud on parasjagu väga suur. Nüüd on paras aeg koguda jõudu enesele, oma karjale
ja põllule.
Ettevalmistused. Leedopäevaks tuleb hakata juba varem
valmistuma. Kes teeb koduõlut, peaks selle käima panema nädal-paar varem. Kellel
on kodus piimakari, varub nädala jooksul piima ning valmistab sellest kohupiima,
sõira ja võid. Lõke tuleks valmis seada päev-paar varem ja kindlasti sinna, kus
seda on tehtud varemgi.
Leedolaupäev, 23 pärnakuud, on parim aeg
saunavihtade tegemiseks, samuti kosutava heina ja ravimtaimede kogumiseks.
Tehakse pühadetoitu – saia, munavõid, korpi. Kariloomad ehitakse karjamaal
pärgadega ja aetakse varakult koju. Hoolikalt koristatakse toad ja köetakse
saun. Sauna minnakse loomulikult värske vihaga. Kui toad on puhtad, tuuakse
sisse kaseoksad. Värskeid oksi pistetakse majaräästasse ja nendega ehitakse
kiiged. Kaseokstest võib teha suurema ringi ümber tule. Kõik kodused tööd ja
talitused tuleb aegsasti lõpetada.
Tule tegemine, tulele minek ja
seal olek on tähtsamaid asju leedopäeval. Tulele peaksid minema kõik, kel jalg
kannab. Esiteks seepärast, et leedotulel käimine toob suurt tulu ja teiseks
seepärast, et leedotulel käimata jätmine võib kaasa tuua õnnetuse. Ja tulele
peaks minema just jalgsi, sest seegi toob tervist. Igaüks peaks tulle viima
kasvõi raokese.
Ammustest aegadest peale tehakse leedotuld kahte moodi.
Esiteks metsas, lohu sees, vaikselt oma perega. Teiseks avalikult ja võimalikult
avatud ja kõrgel kohal. Kuna leedotuli õnnistab sinnamaani, kuhu ta paistab,
pannakse väiksem tuli tihtipeale posti otsa. Enne rahva kogunemist pannakse
põlema väike tuli – kutsesõnn. Suur tuli süüdatakse siis, kui rahvas on juba
koos.
Leedoõhtune söömaaeg peetakse tule ääres. Seal võib olla
head-paremat, kuid kindlasti peaks olema piimast valmistatud roogasid. Esimene
osa kõigest toidust ja joogist – leedokahi – pannakse urikivile või tulle.
Toidujääke ei viida koju ega jäeta vedelema, vaid visatakse tulle või siis
maetakse maha. Küllap igas peres ja igas kandis on kombed isemoodi, Hallistes ja
Karksis aga sellised: Jaanilaupäeva õhtul tehti tuli ja aeti elajad ja
lambad kolm korda ümber tule jaaniheinu ees kandes, mille järel heinad loomadele
ette anti. Pärast seda käis perenaine söögiga ees, pere ja lapsed järel, kolm
korda ümber tule, pani söögi maha, võttis söögi juurest salaja ohvrikivi jauks
ära, ilma et teised seda tohtisivad näha – seda püha saladust ei julgenudki
teised tähele panna –, viis ohvrikivi peale ja ütles: “Maa ema, sa andsid mulle,
nüüd toon ma sulle, võta vastu, mis ma su käest saanud olen!” Selle järel
istusivad kõik tule äärde, sõivad, jõivad, olivad rõõmsad ja laulsivad.
Kuna
leedotulel on suur võim, võetakse sellest tunglaid koju kaasagi. Nendega saab
suitsutada kariloomi, keda tulele ei saanud viia, ja kogu majapidamist. Ikka
selleks, et oleks tervist ja õnne.
Leedokaste on imelise väega. Ta
annab elujõudu, ravib igasugu haigusi ja õnnistab majapidamist. Õieti kogutud,
kindlalt suletud pudelis ja hämaras hoitud leedokaste säilib kasvõi 50 aastat.
Leedokastes võib alasti püherdada. Kastet võib koguda valge puhta linaga ja
väänata välja mingisse nõusse. Muidugi ei või seda teha pesupulbri ja
kraaniveega pestud linaga ega ka teiste nähes.
Leedopäev, 24
pärnakuud, on püha. Tööd ei tehta, tube ei pühita. Käiakse omaste kalmudel ja
külastatakse sugulasi. Kalmudel ka süüakse. Vanasti ehiti kaseokstega.
(Refereed by Jaana Pikalev; source Wikipedia/Kultuur ja Elu)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar